FANDOM

[[[[Alfonso IX de Borgoña (Zamora ,1171 -Zamora, 1230) foi rei de Llión ente 1188 y 1230. Fiyu de Fernando II ya de la princesa Urraca de Pertual. Enfrentóse a la sou madrastra, Urraca López de Haro, y al sou harmanastru, Sanchu, pola corona de Llión.

Adefonsus9

Alfonsu IX

Pa facere más fuorte’l su drechu al tronu convocóu la Curia Rexia ya rescibe el sofitu del cleru, los nobres ya los representantes de las ciudaes. Eistas Cortes de LLión de 1188 fuonun el primé antecedente na Uropa Ucidental del parlamentarismu moderno. Recoñecienun entuences el drechu a la inviolabilidad del domicilio y el de "habeas corpus" ente outros.

En 1218 funda, xunta’l sou fiyu, la Universidá de Salamanca. ]]

Los sus dous "estratéxicos" casamientos (con su curmana Tereisa de Pertual en 1196 ya con su sobriña Bedrenguela de Castiella en 1204) dambos dous fonun declaráus nulos pol Papa por mor la consanguinidad con sus muyeres.

Tras separase de Berenguela, el reinu Castiella viola los alcuerdos que había pente LLión ya Castiella reconquistandu tola Fastera del Carrión ya parte de Tierra de Campos.

En 1217 su ex-muyer (Berenguela, fiya de Alfonsu de Castiella) abdica sobru el fiyu dambos, Fernando III, polo que éste va traslladase xunto a su mai pal reinu castellano. Ye entuences cuandu Alfonsu IX s’encerrica combatir a los moros. Las sus conquistas más famosas son n’Extremadura : Cáceres (1229), Mérida ya Badajoz (1230).

A su muorte, sucecida nesa data de 1230, deixa en testamentu el su reinu a Sancha ya Dulce, fiyas del sou primer matrimoñu. Mas, a la fin, ante la amenaza de guerra por parte de Castiella, Fernando III, xunta Berenguela, torga el testamentu ya va reinar en Llión. Va tener asina duas coronas: Llión ya Castiella. Dambos dous reinos poseerán istituciones estremadas ya desemeyadas fasta la Edá Contemporánea (Cortes hasta el S. XIV, Real Adelantamientu del Reino de LLión, Merinu Mayor de LLión, etc).

Fiyos

Con Teresa de Portugal:

Fernandu (1192 - ayostu de 1214. Morriéu a los 16 años).

Sancha (1193 - 1270). Dempués de dous intentos fallidos de matrimoñu con Enrique I de Castiella y Jean de Brienne, convirtióuse en monxa nel monasterio de Cozollos.

Dulce (1194 - 1243). Pasóu la su vida con su mai en Portugal.

Con Berenguela de Castiella:

Berenguela (1198 - 1237). Casó con Jean de Brienne, rexente del reinu de Xerusalém.

Constanza (1200 – 7 de setembriu de 1242). Monxa en Las Huelgas.

Fernando el Santo (1201 - 1252), rei de Castilla ya de León col nome de Fernando III.

Leonor (nacida y muerta en 1202).

Alfonso (1203 - 1272). Senor de Molina. Casó sucesivamente con Mafalda de Lara, heredera de Molina y Mesa, con Teresa Nuñez y con Mayor Tellez de Meneses, señora de Montealegre y Tiedra –d'esti cabeiru enllaz ñacería la célebre María de Molina, esposa de Sancho IV de León y Castilla–.

Con Inés Íñiguez de Mendoza (relación extramarital):

Urraca Alfonso (¿? - ¿?).Casó con Lope Díaz II de Haro, sestu señor de Vizcaya. ]]