FANDOM

ESCUDU DE SALAMANCA Editar

ESCUDOdeSALAMANCA

XeografíaEditar

Ta asitiada a la veira'l rigu Tormes, a 802 metros d'altitú, nuna superficie de 29,8 kilómetros cuadraos. Alcuéntrase a unos 212 km de Madrid.

Universidad de Salamanca

HESTORIA DE SALAMANCA / SALLAMANCA Editar

PREHESTORIA.-

Ensin dubia l’home pehestóricu habitóu las fasteiras salmantinas. Cuarcitas talladas a xeitu de ayalgas flechas atóupasnse nas regueiras del Huebra-Yeltes cuna antiguedá superiore a 100.000 añus. Yacimientos del Achelense Antigu en Castraz de Yeltes: “Mesa Grande”, “El Lombo”. Hai taimen restos del Paleolítico na veiga del rieu Águeda

Del Neolíticu ya primeira Edá de lus Metales hai deillos escobrimientos: destrales de piedra pullimentada ya variedá d’oxetos en cobre ou bronce (pex. Yacimientu de “Cabeza Gejo” en Barruecupardu). Ye destacable tamién l’existencia de dólmenes (Mata de Lledesma, Piedras Hitas, Torreciellas..) ya mesmamente menhires cumo el de “Los Regalados” en Fuenteguinaldu; ou túmulos megalíticos cumo el de “El Turrión” (Navamorales).

Na Edá del Fierru existienon fortificaciones tipu castros , siendu unu d’eistos lu que guey diya ye la propia Cidá de Sallamanca. Outros castros hubo en Bermellar, Barruecupardu, Ecla, Las Uces, etc.

La quasi enteira provincia salamantina tuvu dientru de las fasteiras domeñadas polos vettones (“cultura de los verracos”), puebru prerromanu d’orinen nun craru, peque celta, manque outros hestoriadores opinan que taban n’este territoriu enantes que allegaren los propios celtas. Ciudaes vetonas fónun Salmántica (Helmántica), Miróbriga (Cidarrodrigu), Bletissa (Lledesma), Oronia (nel téminu de Fuenteguinaldu).

Las guerras ente vettones (d’economía ganadera) ya los sous vecinos los vaceos (d’economía agrícola-cerealista) arrequeixóu a los primeiros a las fasteiras del sud.

L’HESTORIA ANTIGA

Nel añu 218 chegonun a Sallamnaca las tropas d’Hanibal Barca, que conquistonen esitas tierras ensin malpenas llucha.

Vencíus los cartaxineses por Roma na figura d’ Emiliu Escipión, la península ibérica (Hispania) pasu ente pasu fou conquistada polos romanos. Eistos anexiononun pacíficamente ou a sangue ya fierru (-180 a –121) los distintos puebrus y tribus, restandu Sallamanca dientru la provincia romana de Llusitania con capital en Emérita Augusta (Mérida). Munchas puontes, fuontes ya calzadas fonun axeitadas n’aqueilla edade. La vía equinea ou calzada de la Prata ya la puonte romana de la cidá de Sallamanca son enxemplos nidios.

Nel sieglu V vándalos, alanos ya suebos pasonun a Hispania quedandu los suebos nel norgueste de la península incluida la cuasi totalidá la provincia salmantina. Más avante el Reinu Visigodu vencíu al Suebu nel 585, tomandu Toledo las riendas de la nuesa Hestoria.

Nel añu 711 el rei godu Rodrigu perdióu escontra los sarracenos nas batallas de Guadalete ya Segoyuela (na Sierra de Francia de Sallamanca) entamandu entuences la Hispania musulmana.

L’EDÁ MEDIA

Sellomunicipal

Na Alta Edá Media Sallamanca foi “tierra de nadie” ou “faxa fronteriza” amplia fasteira deshabitada en gran medida. Nel añu 763 Alfonsu “el Católicu” (739-747) reconquistara el ñorte salamantinu (Letesma y Salamantica) mas eista nun fuora mui duradera. Dizse que dalgunas antigas ciudaes vetonas continuonen pobladas eisus sieglus escuros.

Nel 863 Ordoñu I (850-866) d’Asturias re-reconquista Sallamanca, manque poucu dempués tien de añoxala..

Alfonsu III (866-910) pon la capital del Reinu en Llión emprincipiandu el Reinu de Llión dafeitu. La raya-fronteira sedrá entuences el rieu Douro. A lu llargu del sou reináu tuvu Salamanca dientru las lliendes llionesas.

Nel 929 independízase Castiella, separtánduse del reinu de Llión.

El Reinu Llionés en tiempus de Ramiru II (931-950) recunquista tol ñorte la provincia salamantina (939) ya da-y nome a un puebru del Abadengu chamáu Guadramiru. Outramiente repuebla Lledesma, Vitigudino, Guadramiru, Dallamanca ya Peñaranda de Bracamonte. Considérase Ramiru II cumo ún de los miyores reis del Regnum Legionense.

Dempués de décadas de señardá, de traiciones de condes gallegos, ya castiellanos en connivencia muchas vegadas col nemigu sarraceno --Abu’Amir-Al Mansur ,“el victorioso” (940-1002)-- que fraya asgaya Zamora, Astorga, Coimbra, Llión, ya’l estáu de guerra civil que cuasi son a destruyir el Reinu Llionés.

Conas políticas d’intervención de Sancho III el Mayor de Navarra muerre’l rei de Llión de la dinastía Asturiana Vermudo III na batalla de Tamarón (1028-1037). El sou cuñáu Fernando I rey de Castiella fou taimen rei consorte de Llión. En murriendu Fernandu ye Alfonsu VI (1065-1109) rei de Llión. Ye entuences que la independencia del Reinu Llionés ta amenazada pola campaña militar de Sanchu de Castiella que muerre nel asedio de Zamora (1072) gracias al héroe llionés Vellido Dolfos.

Ye Alfonsu VI ún de los reis más importantes pa Sallamanca yá que fai repoblación de la provincia. Manda repoblar Sallamanca a D. Fruela de León ya D. Raimundu de Borgoña, y al Conde Rodríguez Girón fai lu mesmu respeutu Ciarrodrigu. Alfonsu VI da-y Fueros a Sallamanca, Lledesma, Ciarrodrigu, ya en las guey’n diya nas fasteiras de Pertual a Castelorrodrigu, Moreira, Trancoso, Guarda, Valhelhas ya Tauro. Son los chamáus Fueros Llioneses.

Nos tiempus de Alfonsu VII “imperator” entama la construición de la Catedral Vieya de Sallamanca, se reconquista Alba de Tormes, Béjar ya Candelariu. A semeyanza de outros llugares de la Extrema-Durii da-y a Alba de Tormes un Fueru llionés. Neiste tiempu va a independizase Pertual.

Fernandu II de Llión ( 1157-1188), fiyu del « imperator », repuebla de nueu Ciarrodrigu ya Lledesma, ampliandu los Fueros. Taimen foi eiste rei quien nomara Ciarrodrigu cumo sede bispal ya dio-y el títulu de “. civitas”. Poique seya el rei más importante pa eista cidá del surgueste de Sallamanca. No sou reináu Sallamanca foi tomada momentáneamente Sallamanca pol rei de Pertual.

Alfonsu IX de Llión (1188-1230) foi, quiciabis, el rei más perimportante pala provincia de Sallamanca y pala propia capital. Nun ye falagueru afirmar que Sallamanca ye lu que ye anguañu gracies a la sou política purquei alrodiu de 1218 fundóu l’Estudiu Xeral ou Universidá que tanta fama universal diou-y. A lu primeiru las “cátedras” tuvon asitiadas na Igresia Catedral de Sta. María. Taimen hubo de repoblar una vegada más Alba de Tormes. Ye perfamosu Alfonsu IX pur convocare nel primer añu del sou reináu (1188) las primeiras Cortes “democráticas” d’ Uropa na que participonen representantes del terceiro estáu: los representantes de las ciudaes, ou burguesía -Sallamanca ente eillas-.

Fernandu III, fiyu de Alfonso IX, va intitulase yá Rei de Llión, de Castilla y de Toledu. Confirmara la Universidá de Sallamanca. De Salamanca allueñase la fonteira col islam ya enxamás torgaría a manos sarracenas.

Los Fueros Llioneses fonun vixentes fasta el reináu de Alfonso X (1252-1284), mas las Cortes Llionesas tarían separtadas de las de Castiella abondu tiempu.

Alfonso XI (1312-1349) ye el único rei que ñaciera en Salamanca, chamáu “el Xusticieru” foi segundu los hestoriadores el más enérxicu ya grande de tolos Alfonsos, manque nun faría selombra a Alfonso IX.

La vida salamantina prosigéu dientru del Reinu de Llión estableciendu rellaciones fondeiras con Asturias ya Extremadura mediante el caminu mozárabe a Santyagu Compostela, la Ruta la Plata ya las cañadas ganaderas orientadas ñorte-sud; eixes perimportantes eistos de la comunidá de cultura, costumes ya folklore de las rexones que pertenecienun a la corona Llionesa.

L’EDÁ MODERNA. L’ANTIGU RÉXIMEN.

Nos sieglus XVI,XVII ya XVIII, Salamanca alcuentrase dientru del chamáu Reinu de Llión, Primeiru “los Austrias” fasta Carlos II ya dempués “los Borbones” nun van a privlilexar a Sallamanca de mou especial. La vida de Salamanca crez alrodiu de la sua Universidá que atantos fruitus abollecienun en tolas estayas del saber, ya tantus sabios coñecióu.

L’EDÁ CONTEMPORÁNEA.

El sieglu XIX principia n’Hespaña cola collaboración con Francia que darréu torgouse na invasión francesa ya nuna guerra díndependencia on va sofrir muitu menoscabu la provincia y Salamanca capital que alcontróu gran destruición en vidas ya monumentos (yera chamada entuences “Roma la chica”). Taimen Ciarrodrigu soportóu la guerra. Van a destacase guerrilleiros comu Julián Sánchez “el charru” ya los sous llanceros . La batalla de los Arapiles a corta distancia de la capital va sere crucial pala derrota de los franceses.

Nel 1833, añu nel que muerre Fernandu VII cola división de los reinos d’Hespaña se forma la autual provincia de Salamanca que xunta Zamora y Llión costituían las tierras del Reinu de Llión. El decretu del ministru Javier de Burgos tie llugar na rexencia de María Cristina , mái de Isabel II que cuntaba tres años d’edá.

Salamanca según eiste decretu de 1833, inda vixente, pertenez al Reinu de Llión, manque la cadarma autonómica amestóu, escontra la lletra la Constitución, eiste territoriu hestóricu a provincias de Castiella la Vieya (sacadas Santander y Logroño) nel añu 1983 (Gobiernu de Calvo Sotelo) pesie las denuncias de partíus políticos, presonas particulares ya asociaciones rexionaliegas.

EL SIEGLU XXI

Un que cinca al momentu autual, Salamanca, asombrosamente retrocede poblacional ya económicamente; se esfrayan puestos de trabayu ya se amenorga el pesu específicu de la sou Universidá; atuellándose, estancánduse sicasí nuna época propicia, xida perfeuta, pal progresu xeneral delas provincias dientru las Autonomías d’Hespaña

Monumentos ya llugares d’interés Editar

La cidá vieya de Salamanca fou declarada Patrimoniu de la Humanidá pola UNESCO nel añu 1985.

Archivo:Catedralnuevaslc.jpg

Los monumentos más representativos de la cidá son los siguientes:

· Catedrales: Salamanca tien dugas catedrales, la Vieya, del sieglu XII, d'estilu románico, ya la Nueva, muncho más grande, del sieglu XVI y d'estilu góticu. Un prestosu ya abondu descoñecíu requeixu de Salamanca ye’l llugar u xúnense las ilesias catedralas vieya ya nueva, chamáu'l Patiu Chicu. Pésia que la construcción de la catedral nueva supusiera l’esbarrumbamientu d ún de los brazos de la nave’l cruceiru la catedral vieya, hai qu’icir que nel Patio Chico, el románicu ya’l góticu remexen nuna armoniosa prazuela. Dende’l Patio Chico ye posibre gueyare’l magnu cimborriu románicu la Catedral Vieya, chamáu Torre’el Gallu, con coberta d’escamas. Mui averáu d’ahí tá'l Guertu de Calisto ya Melibea, on dalgunos dicen s'asitiara la trama la novela La Celestina de Fernando de Rojas, y restos de la muralla romana.

· Praza Mayor: d’estilu barrocu, se diz que ye una de las prazas más fremosas qu'existen, diseñada polos arquitectos Alberto ya Nicolás Churriguera. Las obras comenzonun nel 1729, y ye coñecida como "el cuartu de tar de los salamantinos". Una de las sous esnalas tá autualmente ocupada pol conceyu. Una de las salidas de la praza, la que vai a la Rua Mayor, tien un requeixu (la pequeiña praza’el Corrillo) de gran guapura y siempres con muncho barullu. A manzorga tá la ilesia románica de San Martín y a mandrecha una serie de casas con soportales formáus por colunas de piedra rematadas en zapatas en representando los diyas la selmana (una lluna pal llunes, un Marte pal martes, etcétera).

· Universidá: conxunto d’edificios que componían l’antiga Universidá de Salamanca, qu'incluye las Escolas Mayores, las Escolas Menores ya l'Hospital d’Estudiu (rectoráu autual). La fachada las Escolas mayores ye d’estilu platerescu. El rectoráu ye góticu. Las Escolas Menores albergan el Muséu de la Universidá, ún de los sous mayores atractivos ye’l frescu qu'antañu taba na bóveda de la biblioteca (tras la fachada plateresca), chamáu "El cielu de Salamanca" (sieglu XV). Eistos edificios afítanse alredor de la praza chamada Patiu d’ Escolas. Nesta mesma praza tá la ca’l doutor Álvarez Abarca ou de los Doctores de la Reina (sieglu XV). Fachada gótica con detalles renacentistas. Guoy Muséu de Salamanca.

· Colexu d’Anaya ou Colexu Mayor de San Bartolomé (tamién coñocíu pol vulgu cumo Palaciu d’Anaya): fundáu nel sieglu XV por don Diegu d'Anaya. l'autual edificiu, d’estilu neoclásicu, fou construyíu ente los años 1760 y 1768, pa sustituir al antigo. Autualmente ye la Facultá de Filoloxía. Anexo s’alcuentra l'edificiu l’ Hospedería, construyíu por Churriguera en 1715, u destacan las antigas caballerizas, Guoy un popular chigre.

· Colexu Mayor Fonseca ou de los Irlandeses: construíu en 1525, entamada la obra por Xuan d’Ibarra ya continuada por Diegu de Siloé, ye un perguapu edificiu con patiu central d’estilu renacentista. Lu fundara l’arzobispu Alonsu III de Fonseca del que rescibe’l nome, yá que’l sou nome uficial yera Colexu de Santyagu (Fonseca yera por entuences Arzobispu de Santyagu). Eiste santu apaez arrepresentáu enriba la puorta. Na capiella hai un retablu d’Alonsu Berruguete. Dizse de los irlandeses purquei yera frecuentáu polos estudiantes irlandeses que getaban una educación católica cuando l’ocupación inglesa de la illa prohibió la formación de curas católicos. Autualmente emprégase cumo residencia universitaria ya p'autos culturales. Anexu alcuéntrase l'edificiu l'antiga Hospedería, edificiu barrocu dedicáu a Centru de Posgráu de la Universidá de Salamanca.

· Colexu de San Ambrosio (1719): autualmente ye arquivu de la Guerra Civil. Apaña documentos ya oxetos incautáus pulas tropas nacionales ya los sous aliáos pente ya’l terminare la Guerra Civil Española. Sicasí nel cursu de tola posguerra el sou finxu básicu yera caltenere l’información rellacionada con muerganizaciones ya indivíduos potencialmente opositores al réximen franquista, ya, daquella, utilizar tala información con fines represores. Dende’el regresu la democracia eiste edificiu se torgaría n’uno de los arquivos más importantes que taban n’Hespaña a la ora d’investigar el tiempu hestórico de la Segunda República. Munchos de los documentos y oxetos qu’aínda permanecen nel arquivu tán rellacionaos cona masonería, pente eillos diversos muebles conos que fou reconstruía una loxia masónica.

· Colexu Trilingüe: fundáu en 1554 pal enseñu del llatín, griegu ya hebreo. Consérvase una seición del patiu orixinal, refechu a partir de 1829, como la Facultá de Físicas.

· Clerecía: autualmente sede de la Universidá Pontificia. Entamó construyise nel añu 1617 y terminó 150 años más avantre como Colexu Real del Espritu Santu, de la Compañía de Xuasús. Ye d’estilu barrocu. Estrémanse'l colexu, con un interesante claustru, ya la ilesia, cuna impresionante fachada de tres cuerpos. El nome de Clerecía se debe a que pertenecióu a la Real Clerecía de San Marcos tras la espulsión de los xesuitas.

· Conventu de San Esteban, de los páis dominicos (sieglu XVI): la fachada plateresca, cona sua forma d’arcu de triunfu, ye una auténtica xoya del Renacimientu salamantino. Tamién ye destacable'l claustru, góticu ya renacentista.

· Colexu ou Seminariu Calatrava: construyíu nel XVIII con un proyeuto principiáu en 1717 de Xoaquín Churriguera, cuyos adornos barrocos fuonun ellimináus polas ideyas neoclasicistas de Francisco Ibáñez de Corbera, reutor del colexu cuandu se consagróu en 1790. Autualmente ye’l’ obispáu. En la Guerra de la Independencia esparecienun los llienzos de Goya de los retablos.

· Palaciu de Monterrey: construyóuse nel sieglu XVI y ye d’estilu platerescu. Pertenez a la ca d’Alba. Destacan las sous torres y las súas fumeiras.

· Casa las Conchas: construyóuse a lu cabeiru del siglo XV. D’estilo góticu civil, la súa fachada tá decorada con alreor de 350 conchas de vieira, distintivu de la orden de Santyagu. Tamién son importantes las reyas góticas de las ventanas. Autualmente alberga una biblioteca pública.

· Casa de Doña María La Brava: edificiu góticu del sieglu XV, prototipu de las mansiones nobles de la época. La su propietaria, María de Monroy, foi la tiesta dùn de los dous "bandos" en que dixebróuse la ciudá nel sieglu XV. Tallóu la tiesta a los asesinos de sus fiyos. Ubicada na Praza los Bandos.

· Torre del Clavero (siglo XV): restu dun pallaciu. El cuerpu dabaixu ye cuadrangular mentantu el superior es octogonal adornáu con ochu torrecillas cilíndricas. El sou nome tómase de la profesión de su propietariu que yera Clavero Mayor de la Orden de Alcántara.

· Torre del Aire: ye lu únicu que resta del pallaciu de los duques de Fermoselle, construyíu nel sieglu XV. Tien enforma guapas ventanas góticas. Autualmente ye una residencia d’estudiantes.

· Fonda Veracruz: patiu con galerías de madera a mou de caleya ensin salida. Autualmente escuela d'hostelería.

· Casa de la Tierra (s. XV): portalón con arcu de meio puntu, ventana de tracería gótica. Sede de la Cámara de Comercio ya Industria de Salamanca.

· Casa las Vieyas (s. XVII): antiguu asilu pa probes, autualmente sée de la Filmoteca Rexonal de Castilla ya LLeón. Exposición permanente d’aparatos rellacionáus col cine y la súa hestoria, propiedá del cineasta salmantino Basilio Martín Patino.

· Casa las Muertes (principios del s. XVI): construyida por Xuan d’Álava, ya chamada asín polas calaveras que decoran la fachada.

· Casa del Regidor Ovalle (s. XVIII): neilla murréu D Miguel d’ Unamuno.

· Casa de Santa Teresa (s. XVI): eiquí tomóu pousada la santa cuandu visitóu Salamanca en 1570 pa fundar un conventu y eiquí plumió el poema "Vivo sin vivir en mí".

· Casa-museo Unamuno (s. XVIII): antiga casa de los reutores de la Universidá. Consérvase como la teníe Miguel de Unamuno cuando ocupó eiste cargu.

· Casa Lis: palacete modernista de 1905 con fachada de fierru. Costruíu enriba la muralla. Alberga las colecciones de art nouveau ya art decó donadas por Manuel Ramos Andrade.

· Palaciu la Salina (1546): renacentista, obra de Rodrigu Gil d’Hontañón. Sée de la diputación provincial dende 1884. Débese’l sou nome a que fuosse estancu de sal.

· Palaciu d’Orellana (s. XVI): edificiu d’arquitectura clasicista con influencias manieristas. Destaca el patiu con forma de "L" y la escalera.

· Palaciu de Abrantes (s. XV): antiga casa señorial d’estilu góticu civil en la que destaca la ventana ajimezada ya’l patiu de tres lláus. Durante años fou la sée del Instituto d’Estudios de Iberoamérica ya Pertual de la Universidá de Salamanca.

· Palaciu de Rodríguez de Figueroa (1545): posee interesantes fachadas a las rúas Concejo y Zamora ya patiu interior. Guoy Casinu de Salamanca.

· Palaciu de Castellanos (s. XV-XVI): El Palaciu de los Marqueses de Castellanos escumenzóuse construyir a finales del sieglu XV, sicasí la sou fachada data de fines del XIX, polu que mestura los estilos góticu ya neoclásicu. Con un potente patiu góticu interior, eiste edificiu autualmente funciona cumo hotel.

· Palacio de Solís (s. XV): neste palaciu cellebróuse la boda ente Felipe II ya Mariya de Pertual en 1543. Autualmente ye sée de Telefónica.

· Palaciu de Arias Corvelle (siglo XV): fachada esgrafiada mui asemeyada a la de San Boal. Alberga la Escuola de Nobles ya Bellas Artes de San Eloy.

· Palaciu de San Boal (s. XV): fachada decorada con esgrafiáus. Fou Escuola y albergóu el Conservatoriu de Música de Salamanca; autualmente ye Centro Cultural Hispano-Xaponés de la Universidá de Salamanca. Na mesma praza allúgase la Ilesia de San Boal (s. XVII).

· Palaciu de Garci Grande (s. XVI): portada renacentista ya ventanas achaflanadas na esquina, únicas na cidá. Sée de la Caxa de Aforros (Caxa Duero)).

· Conventu las Dueñas (siglo XV): destaca el claustru renacentista de pranta irregular.

· Conventu las Úrsulas: fundáu pol arzobispu Fonseca en 1512. Destaca l’ábside exterior d’estilu góticu. Retablu barroco.

· Capilla de la Veracruz: Templu barroco con portada renacentista, sée de la cinco vegadas centenaria Cofradía de la Vera Cruz de Salamanca. Alberga incontables obras d’arte.

· Conventu de las Agustinas ya Ilesia la Purísima (s. XVII): na ilesia hai un cuadru de la Purísima Concepción pintáu por José de Ribera. Ye la única construición d’espaciu ya decoración totalmente italiana que hai n’Hespaña.

· Conventu las Claras: fundáu en 1238. Premiu Europa Nostra a la sua restauración en 1988. Artesonáus mudéyares. Puortas ya ventanas góticas.

· Conventu San Antonio el Real (1736): d’estilu barroco, sus restos se reparten ente’l Teatru Liceo ya una tienda onde puen visitase.

· Colegiu Santa Cruz de Cañizares (s. XVI): Conservatoriu Profesional de Música. Dél solu consérvanse restos de la antiga capilla, guoy amestáus al salón d’actos del conservatoriu, ya la fachada principal, de estilu plateresco.

· Puonte romana: quince de los sous arcos son romanos del sieglu I. Nas suas cercanías alcuentranse la ilesia románica mudéyar de Santyagu (reconstrucción moderna) ya’l touru piedra que se cita en El Lazarillu de Tormes.

· Ilesia de Sancti Spíritus: fou fundada comu parroquia nel barriu de los toreses cacia 1190. Alfonsu IX donóla a la Orden de Santyago xunto col privilexu de repoblar pente la Puorta de San Mateo ya la Puorta de San Cristóbal. En 1268 por mor l’infante don Martín Alonsu, fiyu d’Alfonso IX, la ilesia fou donada pol mayestre la Orden de Santyagu pa conventu de Dueñas.

· Ilesia de Santo Tomás Cantuariense (o de Canterbury): Ilesia románica fundada pal honor a Santu Tomás Becket, arzobispu de Canterbury en 1175, malpenas cinco años dempués de la su muerte. Consta de tres ábsides ya una nave con cubierta de madera.

· Antiga iglesia de las Bernardas: obra de Rodrigu Gil d’Hontañón. Prototipu de los templos salmantinos del XVI. Destaca la cabecera que asemeyauna concha. Guoy díya tá dientru’l colexiu de San Xosé de Calasanz.

· Ilesia San Marcos: singular pola sou planta circular, al parecer debíu a que tá construyía so un cubo la antiga muralla. Consta de tres naves ya tres ábsides.

· Ilesia de San Xuan de Barbalos (s. XII): románica, guarda un cristu de la mesma época. Ye d’una sola nave con cubierta de madera.

· Ermita de Nuestra Señora de la Misericordia (s. XVI-XVII): pequeño templo barroco qu’ entamóuse construyir en 1389 na Praza San Cristóbal. Anguañu, mui esfrayada, ye una emprenta, mentantu la sua espadaña decora la ilesia el barriu de Pizarrales.

· Cuova de Salamanca: na cuesta de Carvajal ye pusibre contemplar los restos la ilesia San Cebrián, que servía d’entrada a la Cueva de Salamanca (sacristía de la ilesia), u se diz qu’el diablu enseñaba maxia ñegra. Mui cerca puodese oservar la torre del Marqués de Villena ya tamién la entrada la cueva, ya’n formando parte d’un edificiu moderno, se conserva milagrosamente el arco de entrada de la antigua iglesia.

Éisti ye tamién un llugar pouco frecuentáu polos turistas ya de un inmenso encantu.

· Mercáu d’Abastos (1899-1909): na antiga Praza la Verdura. Construyíu en fierru. Modernismu.

· Casa Museu de Zacarías González. Casa donde vivió y pintó Zacarias González en la calle Alarcón (Barriu San Bernardo)

Fiestas locales Editar

· Xuñu ya 12, San Xuan de Sahagún, patrón de la cidá.

· Setembriu ya 8, Virgen de la Vega, patrona de la cidá. Entama la selmana de Ferias ya Fiestas.

· Llunes d’aguas, el llunes siguiente al llunes de Pascua

Ciudades hermanadas Editar

· Coimbra, Portugal

· Nimes, Francia

· Wurzburgo, Alemania

· Brujas, Bélgica

Salmantinos ilustres Editar

· Charo López, actriz

· Abraham Zacut, matemático

· Tomás Bretón, compositor

· Francisco Maldonado, comunero

· Carmen Martín Gaite, novelista

· Diego de Torres y Villarroel, catedrático de matemática

· Francisco Vázquez de Coronado, explorador

· Basilio Martín Patino, director de cine

· Julián Sánchez, "El Charro", guerrillero

· Juan del Enzina

· Francisco de Montejo, militar y explorador

· Alfonso XI

· Vicente del Bosque, futbolista y entrenador

· Zacarías González, pintor

· Ramón García Mateos, poeta

· Álvaro Arbeloa, futbolista

· José Antonio Pascual, lingüista

· Antonio Llorente Maldonado de Guevara, maestro de la dialectología hispánica

· Francisco Rodríguez Adrados, indoeuropeísta

· Emilio Alarcos, lingüista

· Rafael Farina, cantaor

· Fernando Mayoral, escultor

· Aníbal Núñez, poeta

· José Núñez Larraz, fotógrafo

· Angel Rufino de Haro, Mariquelo, músico y folclorista

· José Ledesma Criado, poeta

· Martín Sánchez Ruipérez, filólogo

· Pedro Moya, "Niño de la Capea", torero

· Santiago Martín, "El Viti", torero

· Diego Pisador, vihuelista y compositor

· Manuel Parada, compositor

· Beatriz Galindo, la Latina, profesora de universidad (siglo XV)

· Filiberto Villalobos, político

· José María Gil Robles, político

Folclore y costumbres Editar